torsdag 15 november 2012

Kan det bli mer meningsfullt än så?


Aktion julklappen/läkarmissionen



 


För ett par år sedan gjorde jag detta, varför jag slutade med det vet jag faktiskt inte. Men nu var det dags igen, detta kommer absolut vara den mest uppskattade julklappen jag ger bort och förmodligen den billigaste också.
CITAT: "Aktion Julklappen arrangeras i år för sextonde gången i rad och är ett utmärkt sätt för svenska barn att sprida glädje och samtidigt att lära sig mer om hur jämnåriga har det i andra länder.

Ni köper och packar paketet. Vi delar ut det i Östeuropa till barn på bland annat barnhem, sjukhus eller från fattiga familjer. Målet i år är att få ihop 35 000 paket. Ni kan vara med och göra ett och får diplom och berättelser från julklappsutdelningen som tack. Har ni frågor eller tips på hur vi kan göra Aktion Julklappen ännu bättre så skriv gärna till johanna.kratz@lakarmissionen.se."
 
Detta är ett kök för en stor familj,vilket gör mig påmind om hur himla bra vi har det och varför inte då dela med sig lite till de som har de sämre?

Jag anmälde 2 paket och min vän 2 så vi gjorde 4 paket tillsammans och det känns verkligen som en bra sak! Synd bara att det inte är fler som gör detta!

Så nu vill jag flagga för detta också! Snälla ta er tid och läs vad som står och tänk efter om ni verkligen inte har en slant över att ge de utsatta!!!
CITAT:
Bli min skyddsängel

Att förlora sina föräldrar är nog den värsta tragedi ett barn kan råka ut för. Är barnen dessutom tillräckligt stora för att förstå, innebär det ett trauma som de bär med sig resten av livet. Och samtidigt blir det även en rent praktisk kris: var ska jag bo? hur får jag mat? vem bryr sig om mig?

Läkarmissionen har arbetat med att hjälpa utsatta barn runt om i världen i över femtio år. Förr var det vanligt att barnen placerades på ett barnhem, där de fick bo och växa upp. Och utan den hjälpen hade många föräldralösa barn dukat under.

Men vi har allt mer kommit till insikt om att det bästa för ett barn som har blivit föräldralöst, är att få växa upp i en ”vanlig” familj. Med ”vanlig” menar vi att det inte måste vara hög materiell standard eller att familjen ska bestå av ” mamma, pappa och barn”. Den kan faktiskt se ut nästan hur som helst, om barnet bara får uppleva kärlek och trygghet där.

För några år sedan var vi med och startade ett nytt sätt att arbeta, som döptes till ”Ge ett barn en familj”. Initiativtagare var svenskan Monica Woodhouse, som har arbetat med att hjälpa utsatta barn i Sydafrika i över tjugo år.

Resultaten är så fantastiskt bra, att vi nu vill ge den möjligheten till många fler utsatta barn, såväl i Sydafrika som i andra länder där övergivna och föräldralösa barn behöver en trygg och kärleksfull familj.

Därför frågar vi dig nu: Vill du bli en ”Skyddsängel” för övergivna och föräldralösa barn?

Ring 08-620 02 00 under kontorstid, så skickar vi hem en blankett för autogiro. Fyll i blanketten och skicka den till oss med det bifogade, frankerade kuvertet.

Du kan också maila ditt intresse med dina adressuppgifter om du hellre vill det. Då mailar du till info@lakarmissionen.se

Du väljer själv ett belopp och hur ofta du vill/kan ge ditt stöd.

Du kan också använda det nedladdningsbara formuläret om du har en skrivare hemma och skicka tillbaka till oss, så är det ordnat. Den övre delen med lila bakgrund är för er som vill bli autogirogivare. (Vill du hellre ge en engångsgåva använder du inbetalningskortet längst ner på samma blankett.)

Ditt stöd innebär att du är med och stöttar hela resan från kris tills barnen har fått en trygg och kärleksfull ny familj.

Kan det bli mer meningsfullt än så? Tack för din insats

 

 

1 kommentar:

  1. jag tycker vi gör en super bra grej. Man får börja någon stans!!!

    SvaraRadera